SpaceX čelí narastajúcej konkurencii v novodobom dobíjaní vesmíru

Elon Musk vedie SpaceX (vľavo) a Jeff Bezos Blue Origin (vpravo).

Spoločnosť SpaceX bola kedysi terčom posmechu komunity, ktorá vznikla okolo vývoja vesmírnych technológií. V súčasnosti sa však stávame svedkami revolúcie, ktorú v tomto sektore presadzuje. Vďačí za to predovšetkým nízkonákladovým raketám s možnosťou opätovného využitia.

Súkromnú vesmírnu spoločnosť SpaceX založil podnikateľ Elon Musk už v roku 2002. Začiatky tejto inštitúcie však neboli zďaleka jednoduché. Zaznamenala tri neúspešné štarty rakiet, v dôsledku čoho čelila v priebehu roka 2008 takmer definitívnemu bankrotu.

V súčasnosti má však rezervované vesmírne štarty v celkovej hodnote 10 miliárd dolárov, podarilo sa jej postaviť a vypustiť najvýkonnejšiu raketu na svete a pohráva sa s ambicióznym cieľom kolonizácie Marsu.

Doterajší úspech spoločnosti SpaceX staval predovšetkým na ikonickej rakete Falcon 9, ktorá dosahuje výšku takmer 70 metrov. Dlhodobá dominancia tejto spoločnosti na poli vesmírneho objavovania však vôbec nie je garantovaná.

Elon Musk a spoločnosť SpaceX budú v blízkej budúcnosti čeliť konkurencii zo strany niekoľkých nových hráčov, ktorí pracujú na vývoji znovu využiteľných rakiet a raketových motorov novej generácie. Jednou z potenciálnych hrozieb je spoločnosť Blue Origin, na ktorej čele stojí Jeff Bezos.

Predstavujeme Vám plány a potenciál nových účastníkov v pretekoch o dobíjanie vesmíru.

United Launch Alliance

Digitálna vizualizácia rakety Vulcan, ktorá zahŕňa opätovne využiteľný prvý stupeň známy ako SMART.

Giganti leteckého priemyslu Boeing a Lockheed Martin založili v roku 2005 spoločnosť United Launch Alliance (ULA). Tá sa v súčasnosti spolieha na raketu Delta IV Heavy, ktorá má byť schopná na obežnú dráhu dopraviť mimoriadne ťažké zásielky. Štart tejto rakety však stojí 350 miliónov dolárov, čo je neporovnateľne viac ako 90 miliónov dolárov potrebných na vypustenie ťažkotonážnej rakety Falcon Heavy od spoločnosti SpaceX. Delta IV Heavy navyše unesie iba polovičnú váhu.

Spoločnosť ULA však v súčasnosti pracuje na novej ťažkotonážnej a opätovne využiteľnej rakete s názvom Vulcan, ktorá by sa mala stať odpoveďou na inováciu spoločnosti SpaceX. Najväčšou a najdrahšou súčasťou tejto rakety je jej prvý stupeň, ktorý zahŕňa recyklovateľné motory. Tie zodpovedajú za takmer dve tretiny celkovej ceny tohto stupňa rakety.

ULA vyvíja systém SMART, ktorý bude zodpovedný za oddelenie motorov od rakety a ich následnú navigáciu naprieč atmosférou smerom k zemskému povrchu. Ich pád bude zmiernený systémom padákov a nakoniec budú vyzdvihnuté helikoptérou.

Plánovaný systém ACES by mal zodpovedať za možnosť opätovného využitia hornej časti rakety. Tá bude schopná doplniť si palivo aj v priebehu pobytu na obežnej dráhe Zeme.

Tory Bruno, generálny riaditeľ spoločnosti ULA, v rozhovore uviedol, že štart rakety Vulcan by mal stáť menej než 100 miliónov dolárov.

ArianeGroup

Ilustrácia rakety Ariane 6 smerujúcej do vesmíru.

Jedným z najväčších a finančne najhospodárnejších konkurentov spoločnosti SpaceX je organizácia ArianeGroup. V médiách sa však častejšie spomína jej dcérska spoločnosť Arianespace, ktorá sústreďuje svoju činnosť na vypúšťanie rakiet do vesmíru.

Spoločnosť Arianespace v minulosti úspešne vypustila raketu Ariane 5 a v súčasnosti vyvíja jej nástupcu s označením Ariane 6. Najvýkonnejší variant tejto rakety by mohol potenciálne disponovať až dvakrát väčšou nosnosťou ako Falcon 9 od spoločnosti SpaceX.

Model Ariane 6 spočiatku nebude vybavený recyklovateľnými motormi. Agentúra SpaceNews však uviedla, že v ďalších štádiách vývoja by do tejto rakety mohli byť inštalované opätovne využiteľné motory typu Prometheus. Bude sa jednať o mimoriadne drahé komponenty, ktoré sa dostanú naspäť na zemský povrch pomocou lietajúceho modulu Adeline.

Výrobca rakety Ariane 6 verí, že v konečnom dôsledku bude schopný poskytnúť nižšie ceny štartov, ako v súčasnosti ponúka spoločnosť SpaceX.

Blue Origin

Ilustrácie recyklovateľnej rakety New Glenn od spoločnosti Blue Origin.

Ďalší z najväčších rivalov spoločnosti SpaceX je zároveň aj tým najviac tajnostkárskym.

Spoločnosť Blue Origin založil už v roku 2000 generálny riaditeľ Amazonu, Jeff Bezos. Donedávna mala v portfóliu iba jeden menší raketový systém, ktorý je určený na prepravu turistov a je známy ako New Shepard. Spoločnosť Blue Origin však v septembri roku 2016 oznámila svoje plány na konštrukciu obrovskej recyklovateľnej rakety New Glenn, ktorá by bola schopná bez problémov dosiahnuť obežnú dráhu Zeme.

Túto raketu majú poháňať opätovne využiteľné motory typu BE-4s. Jej najväčší variant by sa mal týčiť do výšky 95 metrov a zahŕňať tri raketové štádiá. Tento systém by mal spraviť z cestovania na Mesiac či na Mars bežnú rutinu.

Bezos plánuje debut novej rakety New Glenn na rok 2020. Spoločnosť Blue Origin realizuje konštrukciu tohto projektu v hangári s rozlohou 69 677 metrov štvorcových, ktorý sa nachádza na myse Cape Canaveral v štáte Florida.

Zatiaľ nie je isté, koľko bude stáť štart rakety New Glenn. Prvé štádium bude schopné vrátiť sa na Zem podobne ako pri raketách spoločnosti SpaceX, čo by mohlo spoločnosti Blue Origin ušetriť desiatky miliónov dolárov.

Spoločnosť vedie od marca roku 2017 záznamy prinajmenšom o jednom zákazníkovi, ktorý má záujem o vyslanie vlastného nákladu na obežnú dráhu.

Virgin Orbit

Vizualizácia lietadla Cosmic Girl od spoločnosti Virgin Orbit. Na krídle má pripevnenú raketu LauncherOne, ktorá je schopná dosiahnuť obežnú dráhu Zeme.

Spoločnosť SpaceX sa zameriava na umiestňovanie obrovských satelitov na obežnú dráhu Zeme. Sir Richard Branson je však známy tým, že chce na orbitu našej planéty vysielať omnoho ľahší náklad.

Bransonova najnovšia spoločnosť Virgin Orbit využíva lietadlo s názvom Cosmic Girl na efektívnu prepravu rakety známej ako LauncherOne. V najvyššom bode trajektórie lietadla sa raketa odpojí a zamieri na nízku obežnú dráhu Zeme vo výške 402 kilometrov nad povrchom planéty.

Spoločnosť Virgin Orbit dokáže takýmto spôsobom umiestniť na orbitu náklad o hmotnosti 498 kilogramov už za 12 až 15 miliónov dolárov. V porovnaní s nosnosťou 63 502 kilogramov rakety Falcon Heavy od spoločnosti SpaceX je to pomerne málo. Bohato to však stačí inštitúciám, ktoré chcú vyniesť do vesmíru menšie satelity. Poltonová nosnosť dokonale uspokojí napríklad požiadavky amerického ministerstva obrany.

Kombinácia lietadla a rakety sa môže zdať radikálna, no v skorých štádiách vývoja ju využívala aj agentúra NASA. Virgin Galactic, druhá vesmírna spoločnosť Richarda Bransona, zdokonaľuje túto stratégiu za účelom vesmírneho turizmu.

Stratolaunch Systems

Vizualizácia systému Stratolaunch od Paula Allena znázorňuje dvojité lietadlo a orbitálnu raketu.

Paul Allen, spoluzakladateľ spoločnosti Microsoft, využil v roku 2011 svoj majetok na založenie vlastnej vesmírnej organizácie.

Allenov systém Stratolaunch bezkonkurenčne prekonáva plány Bransonovej spoločnosti Virgin Orbit. Spoločnosť technologického magnáta totiž skonštruovala najväčšie lietadlo na svete, ktorého rozpätie krídel dosahuje až 117 metrov. Jeho úlohou bude vyniesť raketu do vysokej nadmorskej výšky a odtiaľ ju vypustiť smerom do vesmíru.

Zatiaľ nie je jasné, akú hmotnosť dokáže systém Stratolaunch dopraviť na obežnú dráhu Zeme. Masívne lietadlo je však schopné zdvihnúť raketu s hmotnosťou 226 796 kilogramov a to by malo stačiť aj na dopravu menšej vesmírnej lode s dvoj až trojčlennou posádkou.

Čína

Snímka z prezentácie čínskej recyklovateľnej rakety.

Ľudová republika Číny v súčasnosti vo veľkej miere rozvíja svoj vesmírny program.

Predstavitelia čínskej vlády síce poznamenali, že nedokážu udržať krok s výhodným ocenením štartov rakiet spoločnosti SpaceX, no situácia sa môže v blízkej budúcnosti výrazne zmeniť. Krajina totiž údajne v tajnosti vyvíja koncept recyklovateľného nadzvukového vesmírneho lietadla.

Prvá verzia tohto zariadenia by mala vyštartovať zo zemského povrchu v priebehu roka 2025. Následne by mal putovať do vesmíru aj plne recyklovateľný model poháňaný nukleárnou energiou.

Miliardár Robert Bigelow, ktorý v súčasnosti pracuje na vývoji nafukovateľných vesmírnych staníc, vyjadril znepokojenie nad narastajúcim úsilím Číny v rámci dobíjania vesmíru. Počas nedávnej tlačovej konferencie povedal: „Čína ponúka nadmieru atraktívne podmienky a prevratné technológie. Je veľmi pravdepodobné, že komerčný sektor bude mať značné problémy konkurovať tejto iniciatíve.“

NASA

Space Launch System od agentúry NASA.

Testovanie gigantickej rakety Space Launch System (SLS) z dielne agentúry NASA pokračuje úspešne. O niekoľko dlhých rokov sa možno staneme svedkami toho, že tento raketový systém prekoná všetky ostatné. Teda prinajmenšom v rámci výkonu a nosnosti.

No čo sa týka ceny, nebude predstavovať výraznú konkurenciu. Agentúra NASA už minula na konštrukciu svojho projektu takmer 23 miliárd dolárov a údajne bude potrebovať ďalších viac než 210 miliárd dolárov pre zrealizovanie misie na Mars. A to ani nebude zahŕňať cestu na povrch planéty, iba na jej obežnú dráhu. Treba však poznamenať, že prví astronauti smerujúci na túto planétu by mohli najprv preskúmať jej mesiac Phobos.

NASA plánuje vypustiť prvú raketu SLS najskôr v roku 2020.

Čo čaká spoločnosť SpaceX

Porovnanie rôznych typov rakiet spoločnosti SpaceX, vrátane masívnej rakety Big Falcon Rocket (vpravo).

Úspech rakety Falcon Heavy sa zapísal do histórie objavovania vesmíru a spoločnosť SpaceX aktuálne obrátila pozornosť na svoj najambicióznejší projekt, ktorým je raketa Big Falcon Rocket (BFR).

Raketa BFR dosahuje výšku 106 metrov a prvý testovací štart smerom na Mars má absolvovať v roku 2022. Na svojom vrchole ponesie obrovskú vesmírnu loď, ktorá by mala podniknúť prvé testovacie lety už v priebehu roka 2019.

Elon Musk sa v septembri minulého roka vyjadril, že raketa BFR nahradí všetky predošlé výtvory spoločnosti SpaceX. Bude totiž plne recyklovateľná a tým pádom schopná vyniesť na obežnú dráhu Zeme akýkoľvek veľký náklad za relatívne nízku cenu. Tá bude pritom spočívať jedine v cene paliva.

Musk povedal: „Radi by sme skonštruovali jeden systém, ktorý nahradí naše doterajšie rakety Falcon 9, Falcon Heavy a Dragon. Ak sa nám to podarí, všetok výskum a prostriedky investované do týchto rakiet môžeme aplikovať na nový systém.“

V istom zmysle slova platí, že spoločnosť SpaceX konkuruje konštrukciou rakety BFR sama sebe. Ak sa jej však skutočne podarí vytvoriť plne recyklovateľnú, najväčšiu a najvýkonnejšiu raketu na svete, táto spoločnosť by mohla efektívne zmeniť smerovanie ľudskej histórie. A posunúť ju bližšie k hviezdam.

Zdroj: Yahoo, NYtimes, MarketWatch

Mohlo by sa Vám páčiť

facebook facebook
Facebook
Ďakujeme, že zotrvaním na stránke súhlasíte s používaním cookies.